Open Monumentendag en het Rotterdamse koloniale en slavernijverleden

Monumenten lenen zich goed voor het vertellen en doorgeven van verhalen over de geschiedenis, de stad en haar inwoners. Rotterdam is een stad van vernieuwing, waardoor er nog steeds veel Rotterdammers zijn die hun stad niet associëren met monumenten. Daar brengen wij graag verandering in. Dit jaar door aandacht te besteden aan de sporen van het koloniale en slavernijverleden in de stad.

Door op een eigen manier invulling te geven aan het landelijke thema – ‘Mijn monument is jouw monument’ – willen we het verleden steeds weer verbinden aan het heden. Dit jaar staat daarbij het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam centraal, wat we vertalen naar aandacht voor plekken in de stad die samenhangen met het koloniale en slavernijverleden van Rotterdam. Dat doen we onder andere met de nieuwe route Kolonialisme & Slavernij.

Maar liefst één op de acht Rotterdammers heeft een directe link met het koloniale en slavernijverleden

In opdracht van de gemeente Rotterdam is namelijk uitgebreid onderzoek naar dit verleden gedaan en daaruit blijkt dat er – ondanks het bombardement op de stad – wel degelijk sporen van dit verleden aanwezig zijn. Maar liefst één op de acht Rotterdammers heeft een directe link met het koloniale en slavernijverleden, iets waar weinig Rotterdammers van weten. Met routes, portretten, verhalen en programmering slaan we daarom met Open Monumentendag Rotterdam 2021 een brug tussen het onderzoek, de monumenten, de stad en de Rotterdammers.

Aansluitend bij het thema zijn dit jaar weer diverse Rotterdammers geportretteerd in de rubriek Mens & Monument:

  • basisschoolleerling Aisha bij de Laurenskerk,
  • voormalig raadslid Peggy Wijntuin bij het Slavernijmonument Rotterdam,
  • betrokken en ondernemende bewoner Anja Berkelaar voor ‘haar’ Koopmanshuis aan de Rechter Rottekade,
  • cultuurwetenschapper en danser Nyanga Weder op het dak van De Nieuwe Boompjes,
  • Albertine Duin-Van Lynden, bekend van de podcastserie ‘De plantage van onze voorouders’, op de kade voor het Wereldmuseum.