Rotterdamsche Zeilvereeniging
Het clubgebouw van de RZV is ontworpen door Willem van Tijen (1894-1974). Van Tijen heeft naam gemaakt als architect volgens de ideeën van het z.g. Nieuwe Bouwen en na de oorlog heeft hij zich verdienstelijk gemaakt in de wederopbouw van Rotterdam. Enkele gebouwen van hem zijn bijvoorbeeld de Parklaanflat, het..
Het clubgebouw van de RZV is ontworpen door Willem van Tijen (1894-1974). Van Tijen heeft naam gemaakt als architect volgens de ideeën van het z.g. Nieuwe Bouwen en na de oorlog heeft hij zich verdienstelijk gemaakt in de wederopbouw van Rotterdam. Enkele gebouwen van hem zijn bijvoorbeeld de Parklaanflat, het Industriegebouw aan de Goudsesingel en het Groothandelsgebouw (dit laatste in samenwerking met architect H. Maaskant die in het witte huis woonde tegenover de RZV) . Ook de Rotterdamsche Manège is van de hand van Willem van Tijen.
In 1937 viel ons oude clubgebouw ten prooi aan de vlammen. Onze toenmalige voorzitter de heer van Dusseldorp (een vermogend man) was toen juist bezig een complex met huurappartementen aan de Kralingse Plaslaan te bouwen. Het flatgebouw tegenover de RZV. Voor het ontwerp had hij van Tijen in de arm genomen. Voor de RZV moest er met spoed een plan voor een nieuw clubgebouw komen. Het bestuur koos ervoor ook van Tijen te vragen het ontwerp te maken.
Toen het gebouw klaar was vond men het in brede kringen een geslaagd ontwerp. Maar behalve architect was Van Tijen ook een goed constructeur. Hij was meester in vederlichte constructies. En die constructie van een gebouw liet hij ook graag zien. Kijk maar naar de ranke kolommen en de afgeronde sierlijke kozijnen. Uniek zijn de gebogen dakspanten, samengesteld uit op elkaar gelijmde planken die naar de uiteinden dunner uitlopen. Een duidelijk zichtbaar vast stramien. Deze bijzondere details hebben er toe geleid dat het gebouw erkend wordt als cultureel erfgoed en de status van beschermd monument draagt.
Behalve het horecagedeelte is alles nog in oorspronkelijke staat. Dat kan niet van de begane grond gezegd worden. Een groot deel werd indertijd in beslag genomen om de katoenen zeilen te drogen. Tegenwoordig heb je dacron zeilen (een kunststofvezel) en is die droogruimte niet meer nodig. De ruimte is thans gebruikt voor grotere kleedkamers, royaler sanitair en een grote multifunctionele ruimte voor theorie en vergaderingen.
Programa
Tijdens het monumentenweekend is de Rotterdamsche Zeilvereeniging vrij te bezoeken.
Architectenbureau Kokon zal in het kader van het Van Tijen Jaar op zaterdag 14 september om 13:00 en om 15:00 uur een lezing geven over de Rotterdamse architect. Klik hier om de activiteit te bekijken en te reserveren. Reserveren is fijn maar je mag ook gewoon binnen komen lopen.
Mens & Monument
Eerder maakte wij een Mens & Monument interview met Han die over ‘zijn’ Rotterdamsche Zeilvereeniging vertelt.